Posts Tagged ‘ datuk raja nong chik ’

Hentian Puduraya Beroperasi 16 April Ini

PUTRAJAYA, 2 April (Bernama) — Hentian Puduraya akan memulakan operasinya pada 16 April ini dengan kemudahan yang disediakan hampir setanding dengan Terminal Bersepadu Selatan-Bandar Tasik Selatan (TBS-BTS).

Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin berkata perkara itu dimaklumkan oleh pihak pemaju Uda Holdings Berhad yang akan memastikan semuanya siap mengikut jadual kali ini.

“Pada 16 April ini saya akan turun (ke Hentian Puduraya). Pada laporan yang saya terima persiapan berjalan dengan baik. Dalam dua minggu ini saya yakin kerja-kerja utama akan siap,” katanya kepada pemberita di sini Sabtu.

Hentian Puduraya sepatutnya dibuka semula pada 1 Mac lalu selepas kerja-kerja menaik taraf dimulakan pada Jun 2009, namun ditangguhkan sehingga 16 April ini bagi membolehkan pemaju menyiapkan kerja yang terbengkalai.

Raja Nong Chik berkata kemudahan yang disediakan di Hentian Puduraya akan memberi keselesaan kepada pengguna selain lokasinya yang strategik dan berintegrasi dengan pengangkutan awam lain.

Beliau berkata meskipun kemudahan yang disediakan tidak 100 peratus seperti TBS-BTS, ia tetap akan memberi keselesaan kepada orang ramai.

Sumber: BERNAMA

Advertisements

RM800,000 bantu bayar sewa rumah keluarga miskin

SANDAKAN 28 Mac – Kerajaan menyalurkan sebanyak RM781,200 kepada pihak berkuasa tempatan (PBT) di negeri ini bagi program bantuan sewa rumah kepada 525 keluarga miskin pada tahun ini.

Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Senator Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin (gambar) berkata, ia kesinambungan daripada bantuan tahun lalu sebanyak RM581,808 yang diberikan kepada 391 keluarga kategori miskin dan miskin tegar di seluruh Sabah.

“Misalnya pada tahun ini, sebanyak RM242,544 disalurkan kepada Majlis Perbandaran Sandakan (MPS) yang melibatkan 163 keluarga berbanding RM220,224 kepada 148 keluarga tahun lalu,” katanya ketika berucap pada majlis penyerahan rumah di bawah Program Bantuan Perumahan Bandar di Kampung Batu Putih Batu 7 di sini hari ini.

Sebanyak sembilan rumah baru bernilai RM360,000 dan tujuh buah lagi yang dibaiki pulih bernilai RM84,000 telah diserahkan kuncinya oleh Nong Chik kepada pemiliknya selepas majlis tersebut.

Pada majlis itu juga, Nong Chik turut menyampaikan cek bantuan sewa rumah kepada 147 Ketua Isi Rumah (KIR) di empat Dewan Undangan Negeri (DUN) iaitu Karamunting, Elopura, Tanjung Papat dan Sekong yang masing-masing menerima RM1,488 bagi tempoh setahun.

Mengenai program Amanah Saham Wawasan 2020-Bandar, beliau berkata, kementeriannya telah mendaftarkan seramai 1,384 KIR Sabah termasuk 301 KIR di Sandakan.

“KIR menerima dividen pertama mereka pada 1 September tahun lalu dan pihaknya akan terus membuat pendaftaran sebagai salah satu usaha untuk menyumbang kepada peningkatan pendapatan isi rumah,’ katanya.

Sumber: Utusan Malaysia

Parks and clean living will bring in talent, say expats

MORE parks instead of shopping malls will help draw more global talent to Greater Kuala Lumpur.

This is the verdict of expatriates interviewed by the New Straits Times.

Ritz-Carlton Hotel Kuala Lumpur general manager Stephen A. Cokkinias said an education system on a par with global education would attract professionals with families to migrate here.

He commended the existing road networks but called for a wider rapid train system from KL to the surrounding nine local authorities that made up Greater KL.

“There is no need for more shopping malls. More parks are needed as well as residential areas with clean air.

“Even recycling must be promoted as a foreigner choosing to stay here wants to know that the city they live in will stay healthy for years to come.”

My Second Home Leisure chief consultant Michele Kok said her clients loved to buy properties near parks or green belts.

“They like areas with security like the condominiums in Mont Kiara.”

Kok works for one of the companies serving participants of the Malaysia My Second Home (MM2H) initiative by the Tourism Ministry.

Kok suggested that for Greater KL to work, there should be a dedicated government agency such as MM2H to address the needs of the expatriates.

“Under MM2H, we act as agents to help foreigners in their dealings with government agencies, as sometimes there is a language barrier resulting in miscommunication which may turn them off,” she said.

One of Kok’s clients, Korean You Yang Hee, 57, said the main reason that attracted her to buy property at Mont Kiara was security.

“I could have chosen to go to Jakarta, Manila or Bangkok, but I chose KL because it is safer. Also, it is cheaper to play golf here, which is my passion. The cost of living is also cheaper.”

However, You, who drives, finds it hard to find her way outside of KL because of ill-placed road signs not written in English.

“Also I find roads in KL and its surrounding areas to be dirty.”

She added that the broadband connection here was slow and unreliable.

Ian Hal, an architect, said KL could be a very frustrating city.

“KL is a low-density area with townships sprawled across it and wasted undeveloped ground lying in between. There are vibrant places like Damansara Utama and Taman Tun Dr Ismail that have nice cafes and shops.

“But because it is spread apart, people have to rely on cars to travel to these places.”

Hal, who uses public transport to travel, said bus stops at non-strategic locations made his life miserable. But Hal, who has travelled to other Asian countries, commended the country’s tolerance and hospitality to foreigners.

Greater KL, a 10-year plan to transform the region into the best place to live, includes 10 local authorities which are about 279,327ha in size. They are Kuala Lumpur, Putrajaya, Selayang, Ampang Jaya, Petaling Jaya, Subang Jaya, Shah Alam, Klang, Kajang and Sepang.

Federal Territories and Urban Wellbeing Minister Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin had recently said Greater KL was targeted to be in the top 20 list in world economic growth and most liveable metropolis by 2020.

Source: NST

Projek Perumahan Rakyat (PPR)

Kalau kat KL ni, cerita pasal projek perumahan rakyat memang tak habis. Kalau bukan pasal aduan-aduan kerosakan, mesti pasal permohonan untuk beli satu rumah di PPR. Tak pun mesti pasal kecoh kenapa tak layak nak beli satu. Bukan apa, KL nih dah la kecil je, pastu sesak pulak tu. Bila ramai orang memohon nak beli, kerajaan terpaksa la tambah supaya dapat adil semua orang dan untuk kesenangan semua orang jugak. Kalau ikut logik, kenalah ada perancangan bandar, ye tak?

Ni artikel berita yang aku ambil dari blog Menteri Wilayah, Dato’ Raja Nong Chik. Baca jap.

32,762 unit rumah PPR dibina sekitar KL

KUALA LUMPUR 23 Mac. — Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan melalui Jabatan Perumahan Negara (JPN) sedang melaksanakan 25 projek perumahan rakyat (PPR) melibatkan pembinaan 32,762 unit rumah di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.

Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Datuk Seri Kong Cho Ha berkata empat projek PPR telah siap dibina tetapi belum diserah kepada Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar.

“Empat projek itu ialah PPR Lapangan Terbang Lama 2 iaitu 920 unit, PPR Bersepadu Pekan Kepong 948 unit, PPR Bersepadu Bukit Jalil 1 dan PPR Bersepadu Bukit Jalil 2 masing-masing 1,896 unit,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Kong berkata PPR Bersepadu Pekan Kepong yang mengandungi tiga blok, 18 tingkat di atas tanah seluas 5.395 hektar telah dibina dengan kos RM51 juta dan telah mendapat Sijil Layak Menduduki (CF) pada awal Feb lepas.

“PPR itu dijangka diduduki selewatnya-lewatnya bulan depan dan ini menunjukkan kerajaan serta kementerian ini memandang serius dalam menangani isu berkaitan projek PPR dengan mengambil kira kepentingan rakyat,” katanya.

Kong berkata kos pembinaan PPR ditanggung sepenuhnya oleh kerajaan persekutuan manakala kerajaan negeri bertanggungjawab dalam menyediakan tapak yang sesuai serta pemilihan pembeli atau penyewa menerusi Sistem Pendaftaran Terbuka (SPT) berkomputer.

Sasaran utama PPR adalah golongan yang berpendapatan rendah termasuk setinggan dengan jumlah pendapatan isi rumah di bawah RM2,500 sebulan.

Kadar sewa rumah PPR ialah RM124 sebulan manakala harga jualan rumah PPR dalam lingkungan RM35,000 di Semenanjung Malaysia dan RM42,000 di Sabah dan Sarawak.

Sumber: Bernama

Ehem. Tambah lagi? Biar betul Datuk Seri Kong Cho Ha ni. Berani benar. Yelah. Bukan senang nak main tambah-tambah je PPR ni. Silap-silap tak seimbang la. Projek terbengkalai la. Silap plan habis la kawasan tu. Dah la ibu kota.

Aku ingat lagi, dulu aku pernah tengok adik aku main SimCity. Nampak macam senang. Macam tak mencabar je nampak. Tapi adik aku selalu kalah/rugi. Haha. Apa yang susah sangat? Bagi aku, samalah juga dalam realiti. Game tu pun memang ikut macam realiti. Sekolah, hospital, balai bomba, balai polis dan kemudahan awam lain, semua ada maintenance charge. Kalau silap susun sikit, jalan jam. Kalau silap plan sikit, tanah tak laku. Tak ada orang duduk. Pastu tax kurang. Last-last rugi. Isk isk. Kalau macam tu jadi ketua kampung pun tak lepas.

Tapi ada banyak juga berita kat tv dan kat surat khabar pasal Menteri Wilayah kita lari ke sana  lari ke sini nak jaga kebajikan penduduk-penduduk PPR kat KL ni. Cuba bayangkan, benda dah siap tambah-tambah kalau ada silap ataupun bangunan dah lama. Lagi susah daripada nak bina baru, betul tak? Memanglah Rakyat Didahulukan dan Pencapaian Diutamakan, tapi tak semua orang boleh buat, betul tak? Nak dekat setahun dah Dato’ Raja Nong Chik jadi menteri wilayah, setakat ni aku rasa KPI dia memang power. Kalau setakat ada willpower je, takkan berjaya sampai sini. Jadi, tahniahlah pada Dato’ Raja Nong Chik!

Mesti Dato’ Raja Nong Chik terer main SimCity kan. Hehe. Apa-apa pun, good luck to Dato’ Raja Nong Chik.

Kecoh di Jalan P.Ramlee

Salam,

Hari tu kecoh habis. Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin keluarkan arahan supaya 5 Kelab yang terkenal di kawasan tersebut, tidak dibenarkan mengadakan persembahan ‘live’ atau persembahan dj di tapak perniagaan mereka.

Ini petikan berita di ambil dari NST.

Ban on live band takes toll on nightclub business
By Noel Achariam and Halim Said

2010/01/04

KUALA LUMPUR: Loud music which could usually be heard booming from several popular clubs in Jalan P. Ramlee was conspicuously absent yesterday following City Hall’s New Year’s Eve decision to revoke their entertainment licences.
Business is usually slow on a Sunday night but a check at the affected clubs showed that the premises were practically deserted.

Five popular clubs — the Beach Club, Thai Club, Aloha, Poppy Garden and Rum Jungle — have been barred from having any live band or deejay performing at their premises from Jan 1.

City Hall said the decision was made following complaints about the loud music from the clubs. A City Hall spokesperson said the clubs had been given warnings prior to their licences being revoked.

The spokesperson, however, declined to give more details.

Attempts to get comments from mayor Datuk Ahmad Fuad Ismail were unsuccessful.

Federal Territories and Urban Wellbeing Minister Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin is out of town and is only expected to be back tomorrow.

Some of the bands that were supposed to be performing live at the clubs on New Year’s Eve are now jobless as they are bound by the performing contract.

There are concerns that the decision would have a negative impact on the city’s tourism as the clubs are popular with tourists and the area is considered one of the city’s entertainment hotspots.

……

Saya percaya tindakan Raja Nong Chik itu adalah untuk kesejahteraan bersama. (Nama lagi menteri kesejahteraan bandar, jadi memang tugas beliau buat semua ni)

Pada pendapat saya, memang patut aktiviti-aktivit sedemikian dikurangkan. Bukan sahaja ia menjadi tempat maksiat, malah mengganggu keamanan dan kesejahteraan orang sekeliling. Memang benar saya tidak pernah ‘menikmati’ hiburan sebegitu. Jadi kenapa saya bising-bising? Mereka berniaga. Perniagaan mereka adalah untuk kesenangan orang sekeliling. Pabila perniagaan mereka hanya menyenangkan minoriti, dan menimbulkan ketidak-selesaan dan kemarahan golongan majoriti, apa kata kaji balik elokkah perniagaan mereka itu.Memang benar mereka juga bayar cukai kepada kerajaan. Tapi adakah berbaloi?

Kita tanyalah diri kita sendiri. Apa-apa pun, saya rasa tindakan Raja Nong Chik itu bersesuaian dengan keadaan dan tempat. Bukan senang nak berlaku adil pada semua, tapi kita berusaha dan insyaAllah, kita akan nampak hasilnya.

Raja Nong Chik di Ambang 2010 KL

Raja Nong Chik pun turut serta sambut tahun baru. Memang la tak pelik kalau pak-pak menteri atau orang kenamaan nak sambut tahun baru, tapi pak menteri yang seorang ni memang biasa nampak di kalangan rakyat umum. Selalu nampak beliau di kawasan setinggan. Selalu juga turun ke kawasan perumahan kos rendah. Kali ni nampak lagi muka beliau di Dataran Merdeka. Sambutan tahun baru kat Dataran Merdeka tu bukan untuk orang muda saja ye.

Tahun baru 2010 disambut meriah dan berwarna warni

KUALA LUMPUR: Pertunjukan bunga api berwarna warni, muzik dan tarian bergema sekitar Kuala Lumpur ketika berpuluh ribu orang berpesta menyambut kedatangan Tahun Baru 2010.

Jalan-jalan utama ditutup bagi membolehkan pengunjung mengucapkan selamat tinggal kepada 2009 dan bersama-sama mengikuti kiraan detik ke Tahun Baru sambil diselangi persembahan daripada artis tempatan dan luar negara.

Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin menyertai lebih 20 ribu rakyat Malaysia yang membanjiri Dataran Merdeka bagi menyambut ketibaan Tahun Baru 2010 sambil menyaksikan Konsert Ambang 2010 Kuala Lumpur anjuran AmBank Group.

Laungan “Selamat Tahun Baru” dan “Satu Malaysia” bergema di udara dan diiringi dentuman bunga api mewarnai bandaraya Kuala Lumpur sebaik saja jam menunjukkan tepat 12 tengah malam. – Bernama

Saya rasa ni adalah salah satu cara beliau untuk tunjukkan kepada orang awam bahawa menteri-menteri atau ahli politik pun adalah manusia biasa. Nak sambut hari-hari penting seperti orang lain. Saya rasa cara Raja Nong Chik ini tak salah, malah sepatutnya dipandang positif oleh semua pihak.

Ni ada beberapa gambar yang saya ambil dari facebook beliau. Walaupun saya turut serta ke Ambang 2010 KL tu tapi tak berkesempatan nak bergambar dengan Raja Nong Chik. Heh heh!

Raja Nong Chik

Raja Nong Chik

Lagi gambar Raja Nong Chik.

Raja Nong Chik

Raja Nong Chik

Raja Nong Chik

Raja Nong Chik

Memang saya tak nafikan yang banyak gelaja-gelaja sosial dan aktiviti kurang sihat berlaku ketika aktiviti-aktiviti seperti ini diadakan, tapi jika ia dilakukan dalam keadaan terkawal pasti perkara yang tidak elok dapat dielakkan. Setidak-tidaknya, kita dapat mengajar dan menunjukkan contoh yang baik mengenai menyambut hari-hari penting itu elok tapi hendaklah berpada-pada. Betul tak, Raja Nong Chik! Hehe!

Raja Nong Chik dan bola sepak negara

Salam 1Malaysia,

Ada dengar berita pasal bola sepak negara yang sedang beraksi di Sukan SEA di Laos tak? Dengar kata ada perubahan. Dengar kata juga masih tidak seperti yang disangkakan. Juga ada yang mengatakan tidak berminat. Tapi sampai bila? Hmmm..

Saya akui saya kurang mengikuti apa yang terjadi di Laos, sekadar mendengar berita sukan di TV3 pada pukul 8 dan membaca berita-berita yang tersiar di Berita Harian dan NST. Tapi bila Malaysia mampu mengalah Thailand seperti yang sudah digembar-gemburkan di media massa, saya rasa sudah tiba masanya bola sepak negara bangkit.

Hari-hari dengar radio ulasan dari dj-dj mengenai kemenangan Malaysia ke atas Thailand dan tuan rumah, Laos. Hari ini bila masuk saja office, dan bila buka saja facebook muka Raja Nong Chik terpampang di dinding (wall kat facebook laa ^_^ ). Komen beliau mengenai bola sepak tanah air.

Raja Nong Chik FB

Raja Nong Chik FB

Saya memang menjadi fan di page Raja Nong Chik. Oleh itu sedikit sebanyak saya ter’update’ dengan berita-berita kemasyarakatan yang sedang beliau jalankan. Tidak cukup 24 jam sehari, tapi beliau masih mempunyai kesempatan untuk mengetahui berita-berita terkini mengenai sukan tanah air. Mungkin antara kita fikir “buat apa ambil tahu mengenai sukan tanah air, UEFA dan World Cup jauh lebih tinggi standardnya berbanding bola sepak negara”.

Wah! Wah! Bukan main lagi. Tapi bolehkah anda jawab soalan ini ” apa yang anda dapat dari sokongan anda ke atas mereka semua tu?”. Jawapannya mereka akan diagungi, bertambahlah pendapatan mereka, barangan sukan mereka semakin laku. Jika sokongan anda berpihak kepada bola sepak negara, perkara yang sama juga turut terjadi. Dan yang menguntungkan kita, ekonomi negara akan makin memberangsangkan. Siapa untung? Kita juga yang untung. Maka fikir-fikirkanlah.

6defeats_cartoon - rajanongchikclub

6 defeats in a row

Oh! Kalau anda adalah pendengar setia di radio Hitz fm, anda pasti tahu cerita ini. JayJay dan Ian (dj-dj pagi Hitz fm) membuka topik mengenai perlawanan bola sepak antara Malaysia dan Thailand. Ini terjadi ketika beberapa jam sebelum perlawanan, iaitu di pagi hari perlawanan. Ada seorang pendengar mereka yang menelefon untuk memberikan pendapatnya. Dia berkata bahawa Malaysia tidak akan mampu mengalahkan Thailand kerana selama ini itu yang terjadi, dan memang diketahui ramai yang Thailand adalah musuh utama dalam arena bola sepak. Maka dj radio tersebut mencabar beliau untuk melakukan aksi berani tak mati, iaitu melaungkan MALAYSIA BOLEH!! di puncak menara KL dan itu dipersetujui.

Dan yang terkini, mereka sedang mengaturkan adegan tersebut. Haha!! Ini bukan ‘mindset’ minoriti rakyat di Malaysia bahkan saya percaya majoriti. Tapi ada juga pendapat-pendapat yang mengatakan ‘mindset’ majoriti inilah yang menjadi pendorong buat skuad bola sepak negara.

Apa-apa pun, syabas buat mereka yang membuktikan bahawa kita mampu mencipta sejarah.